Veröffentlichungen Dr. Tilman Lenssen-Erz
ALLEINVERFASSTE LITERATUR
(1984) Studien zum Verb im Kwang (Tschad). Africana Marburgensia, Sonderheft/Special Issue 8, 1984, pp. 1-77.
(1986) The publication of Harald Pager's documentation of the Brandberg. The Digging Stick 3,1, 1986, pp. 3-4.
(1987a) A review of G.J. and D.Fock's Felsbilder in Südafrika. In: Rainer Vossen (ed.) New Perspectives on the Study of Khoisan, Quellen zur Khoisanforschung Band 7, 1987, pp. 173-176.
(1987b) (mit A. von Berg, E. Deichsel, H. Heidenreich, K. Hilbert, L. Hilbert und C. Theune). Die altsteinzeitlichen Funde von Hausen, Gemeinde Oberaula, Schwalm-Eder-Kreis. Fundberichte aus Hessen 27/28, 1987/88 (1994), pp. 47-89.
(1989a) Bericht über das Sonderforum (Wissenschaft und Apartheid). In: Hans-Jürgen Häßler & Christian von Heusinger (Hrsg.) Kultur gegen Krieg Wissenschaft für den Frieden. Würzburg; Königshausen und Neumann, 1989, pp. 380-383.
(1989b) Die Sprache der Felsbilder. Archäologie in Deutschland 2/1989, pp. 44-48.
(1989c) The Catalogue. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part I – Amis Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1989, pp. 343-502.. (weitgehende Deckung mit/largely identical with "The Catalogue" in Pager 1993, 1995, 1998, 2000, 2006)
(1989d) The Paintings. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part I – Amis Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1989, pp. 61-66.
(1990) Buchbesprechung von Chr. Staewen und K.H. Striedter, Gonoa. Tribus 39, 1990, pp. 199-200.
(1991) Buchbesprechung von H.Kolmer, Vorformen sportlicher Aktivitäten in prähistorischen Felsbildern. Nikephoros 3, 1991, pp. 11-13.
(1992) Coherence – a constituent of 'scenes' in rock art. The transformation of linguistic analytical models for the study of rock paintings in Namibia. Rock Art Research 9,2, 1992, pp. 87-105.
(1993a) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part II – Hungorob Gorge. Köln, Heinrich-Barth-Institut 1993, pp. 17-32.
(1994a) Bilder, die die Welt deuten Felsmalereien im Brandberg. Afrikanischer Heimatkalender 1994: 109-115.
(1994b) Facts or Fantasy? The rock paintings of the Brandberg, Namibia, and a concept of textualization for purposes of data processing. Semiotica 100, 3/4, 1994, pp. 169-200.
(1994c) Jumping about – Springbok in the Brandberg rock paintings and in the Bleek/Lloyd collection. An attempt at a correlation. In: Dowson, T. and Lewis-Williams, J.D. (eds.) Contested images – diversity in Southern African rock art research. Johannesburg, Witwatersrand University Press, 1994, pp. 275-291.
(1995a) Bilder, die die Welt deuten – Felsmalereien im Brandberg, Namibia. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.): Erdrandbewohner. Köln, Wienand Verlag, 1995, pp. 13-21.
(1995b) Der Bilderberg – Vom Zauber und Sinn der prähistorischen Felsmalereien im Brandberg, Namibia. Internationales Afrikaforum 31, 2, 1995, pp. 176-181.
(1995c) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part III – Southern Gorges. Köln, Heinrich-Barth-Institut, 1995, pp. 15-24.
(1996a) Am Tag als der Regen kam. Frankfurter Rundschau, 10.8.1996.
(1996b) Die Enzyklopädie der Jäger und Sammler. Prähistorische Felsmalereien im Brandberg, Namibia. Forschung in Köln, 1-1996. pp. 60-68.
(1996c) Perceptions du cadre écologique et ses expressions métaphoriques dans l'art rupestre du Brandberg (Namibie). L'Anthropologie 100, 2, 1996, pp. 457-472.
(1996e) Rock art sites in the Brandberg, Namibia. Theory and method for a textual interpretation. In: Abstracts 2 The workshops and the posters of the XIII International Congress of Prehistoric and Protohistoric Sciences. ABACO; Forli, 1996, p. 348.
(1997a) Die Weiße Dame. In: Merian, November 1997, pp. 64-66.
(1997b) Gemeinschaft – Gleichheit – Mobilität. Felsbilder im Brandberg, Namibia, und ihre Bedeutung. Grundlagen einer textuellen Felsbildarchäologie. Dissertation, Frankfurt, 1997.
(1997c) Metaphors of intactness of environment in Namibian rock paintings. In: Paul Faulstich (ed.) Rock Art as Visual Ecology. IRAC Proceedings I. San Miguel; American Rock Art Research Association, 1997, pp. 43-54.
(1998a) Do Polar Bears Attack Penguins? Rock Art Research in Northern and Southern Africa. Pictogram 10, 1, 1998, pp. 17-21.
(1998b) Gemeinschaft - Gleichheit - Mobilität. Felsbilder im Brandberg, Namibia, und ihre Bedeutung. Grundlagen einer textuellen Felsbildarchäologie. Archäologisches Nachrichtenblatt 3, 4, 1998, pp. 331-335.
(1998d) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part IV – Umuab and Karoab Gorges. Köln, Heinrich-Barth-Institut 1998, pp. 15-24.
(1998f) The Third Gender: Human. Gender-related patterns of activity in the rock paintings of the Brandberg, Namibia. In: Andrew Banks, Hans Heese & Chris Loff (eds.) The Proceedings of the Khoisan Cultures & Cultural Heritage Conference, Cape Town. Cape Town; Infosource, 1998: pp. 146-152.
(1999a) Atacan los Osos Polares a los Pingüinos? La Investigación del Arte Rupestre en el Norte y el Sur de Africa. Boletín SIARB 13, 1999: pp. 23-28. (Spanische Version von/Spanish version of 1998a)
(1999c) The Empiricism strikes back – textual analyses of Namibian rock paintings regarding the role of women. In: Dario Seglie & Piero Ricchiardi (eds.) NEWS 95 Congress Proceedings. CeSMAP, Pinerolo, 1999: p. 57 (+ vollständiger Text auf/full text on CD-ROM).
(2000a) Die Weisse Dame. Mitteilungen Namibia Wissenschaftliche Gesellschaft 41, 1-3, (Jan.-Mar.) 2000, pp. 38-41.
(2000b) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part V Naib Gorge (A) and the Northwest. Köln, Heinrich-Barth-Institut 2000, pp. 15-24.
(2000c) Picturing Ecology through Animal Metaphorism – Prehistoric Hunter-Gatherers and the First Pastro-Foragers in Namibia. In: Michael Bollig & Jan-Bart Gewald (eds.) People, Cattle and Land Transformations of a Pastoral Society in Southwestern Africa. Köln, Rüdiger Köppe 2000, pp. 95-118.
(2001a) Gemeinschaft – Gleichheit – Mobilität. Felsbilder im Brandberg, Namibia, und ihre Bedeutung. Grundlagen einer textuellen Felsbildarchäologie. Heinrich-Barth-Institut, Köln.
(2001b) On ethics and attacks a reply to John Kinahan. Cimbebasia 17, 2001: 253-256.
(2002a) Arte por el arte revisión de la documentación de arte rupestre de Harald Pager. In. Freddy Taboada Tellez & Matthias Strecker (eds.): Documentatción y Registro del Arte Rupestre. La Paz, SIARB, pp. 47-66.
(2002b) Art for Art's Sake in Rock Art Research – On the Ethics of Archaeological Documentation. In: Jennerstrasse 8 (eds.) Tides of the Desert – Gezeiten der Wüste. Köln, Heinrich-Barth-Institut, pp. 549-558.
(2002c) Bilderkosmos Brandberg – eine andere Forschungsgeschichte. In: Heinrich-Barth-Kurier 3/2002, pp. 6-9.
(2002d) Prolog: Eine Festschrift für Rudolph Kuper. In: Jennerstrasse 8 (eds.) Tides of the Desert – Gezeiten der Wüste. Köln, Heinrich-Barth-Institut, pp. 12-14
(2004a) Bilder im Hellen ein globale Betrachtung. Neanderthal Museum, Mettmann.
(2004b) Buchbesprechung: Miklos Szalay (ed.), Der Mond als Schuh - The Moon as Shoe. Paideuma 50, 2004, pp. 297-300.
(2004c) The landscape setting of rock-painting sites in the Brandberg, Namibia: infrastructure, Gestaltung, use and meaning. In: Christopher Chippindale & George Nash (eds.): Pictures in Place - The Figured Landscapes of Rock-Art. Cambridge University Press; Cambridge 2004: 131-150.
(2005a) A Homecoming of Rock Art Namibisches Kulturgut kehrt heim. Kölner Universitäts-Journal 2-2005: 43-44.
(2005b) Archäologie und Prähistorie. In: Klaus Sachs-Hombach (Hrsg.) Bildwissenschaft Disziplinen, Themen, Methoden. Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, Frankfurt, pp. 163-173.
(2005c) The „White Lady“ and her disciples. The Southern Times, 1 May 2005. p. C5
(2006a) Arheologija i prehistoija", In: Martina Horvat & Srecko Horvat (prijevod, eds.) Znanost o slici. discipline, teme, metode, urednik K. Sachs-Hombach. Izdanja Antibarbarus, Zagreb: 125-132. (kroatische Version von/Croatic version of 2005b)
(2006b) Einzigartige Dokumentation afrikanischer Felskunst Kölner Projekt hat weltweit Maßstäbe gesetzt. Kölner Universitätszeitung 36, 4-2006, p. 8.
(2006c) Introduction. In: Harald Pager, The Rock Paintings of the Upper Brandberg, part VI Naib Gorge (B), Circus and Dom Gorges. Heinrich-Barth-Institut, Köln 2006, pp. 15-24.
(2006d) Leider nur eine andere Form der Dschungelshow. Sat 1 scheitert mit seiner Dokusoap „Wie die Wilden“ an den Grenzen der heimischen Fernsehunterhaltung. Fernsehkritik. Kölner Stadtanzeiger 6.9.2006: 21
(2006e) The Rock Art of the Brandberg/Daureb in Namibia. The Digging Stick 23, 3, pp. 5-7
(2006f) Vom warum nach immer. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.) Es fünf aber die. 14 Zeichnungen. Eigenverlag, Weweler.
(2007a) A rehabilitation of the common people. South African Archaeological Bulletin, 62 (186), pp. 173-175.
(2007b) Rock art in African Highlands, Ennedi Highlands, Chad Artists and Herders in a Lifeworld on the Margins. In: Bubenzer, O., Bolten, A. & Darius, F. (eds.): Atlas of Environmental Change and Human Adaptation in Arid Africa. Africa Praehistorica 21. Heinrich-Barth-Institut, Köln 2007: 48-51.
(2007c) Rock art in African Highlands, Brandberg/Daureb, Namibia Painters of a Prehistoric Hunter-Gatherer world. In: Bubenzer, O., Bolten, A. & Darius, F. (eds.): Atlas of Environmental Change and Human Adaptation in Arid Africa. Africa Praehistorica 21. Heinrich-Barth-Institut, Köln 2007: 72-73.
(2008a) Comment on Anne Solomon "Myths, making and consciousness". Current Anthropology 49, 1, 2008: 78-79.
(2008b) L'espace et le discours dans la signification de l'art rupestre: un exemple de Namibie. Préhistoire, Art et Sociétés LXIII: 159-169.
(2008c) Space and Discourse as Constituents of Past Identities the Case of Namibian Rock Art. In: Inés Domingo Sanz, Danae Fiore & Sally K. May (eds.) Archaeologies of Art: Time, Place, Identity. Left Coast Press, Walnut Creek: 29-50.
(2009) Book Review: "Bubalin" und "Bovidien" in Südmarokko: Kontext, Klassifikation und Chronologie der Felsbilder im mittleren Draa-Tal. By Renate Heckendorf. Journal of African Archaeology 7, 1, 2009: 127-130.
(2012a) Adaptation or Aesthetic Alleviation – Which Kind of Evolution Do We See in Saharan Herder Rock Art of Northeast Chad? Cambridge Archaeological Journal 22,1: 89-114.
(2012b) Pastoralist appropriation of landscape by means of rock art in Ennedi Highlands, Chad. Afrique: Archéologie & Arts 8: 27-43.
(2012c) Rock Art in Context – theoretical aspects of pragmatic data collections. In: Ben Smith, Knut Helskog & David Morris (eds.), Working with Rock Art – Recording, Presenting and Understanding Rock Art Using Indigenous Knowledge. Wits University Press, Johannesburg: 47-58.
(2013a) The dark ages of picturing – does art originate from caves? In: Klaus Sachs-Hombach & Jörg R. Schirra (eds.) Origins of Pictures. Herbert von Halem Verlag; Köln, pp. 250-269.
(2015a) Cooperation or Conflict? Identity and Scarce Resources of Prehistoric Saharan Pastoralists. African Study Monographs, 36(1): 5-26, March 2015.
(2015c) Cooperation or Conflict? Identity and Scarce Resources of Prehistoric Saharan Pastoralists. African Study Monographs, 36(1): 5-26, March 2015
(2015d) Art in the Light of Darkness. In: Barbora Puta & Vaclav Soukup (eds.) The Genesis of Creativity and the Origin of the Human Mind. Karolinum Press; Prague: 271-279.
(2017a) Afrique Australe. In: Carole Fritz (ed.) L'art de la Préhistoire. Citadelles & Mazenod; Paris: 134-163.
Titel in KO-AUTORENSCHAFT
(1994) Axel von Berg, Eckehard Deichsel, Heribert Heidenreich, Klaus Hilbert, Liliana Hilbert, Tilman Lenssen & Claudia Theune: Die altsteinzeitlichen Funde von Hausen, Gemeinde Oberaula, Schwalm-Eder-Kreis. Fundberichte aus Hessen 27/28, 1987/1988: 47-89.
(1997) Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz: Wo Kunst Geschichte macht – Felsbilder im südlichen Afrika. In: Gertrud Boden, Jäger und Gejagte - Die Buschleute im südlichen Afrika. Duisburg; Stadt Duisburg, 1997: 70-79.
(1998) Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz: Zeitvergleich – Protokoll eines unmöglichen Dialogs. In: Klaus G. Gaida (Hrsg.) Zeitvertreib. Salon Verlag; Wiesbaden, 1998: pp. 149-167.
(1999) Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz: Expedition ins Reich der Bilder. Die Erforschung der Felskunst in Namibia. In: Gisela Graichen (Hrsg.) Schliemanns Erben Von den Schwarzen Pharaonen zu den Herren der eisigen Höhen. Lübbe Verlag; Bergisch-Gladbach, 1999, pp. 148-179.
(2000) Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz: Brandberg Der Bilderberg Namibias. Kunst und Geschichte einer Urlandschaft. Jan Thorbecke Verlag; Stuttgart, 2000.
(2001) Tilman Lenssen-Erz & Marie-Theres Erz: The Rains Hair and the Rains Legs a cultural historical essay of a rainy day. In: Stefan Eisenhofer (Hrsg.) Spuren des Regenbogens. Arnoldsche Verlagsanstalt; Stuttgart, 2001, pp. 284-291.
(2003) Tilman Lenssen-Erz & Jörg Neubig: Augenblick und Ewigkeit, Raum und Diskurs. Artefakte der prähistorischen Kunst Namibias und die Arteplage in Murten, Expo.02 in der Schweiz. In: Andreas Pastoors & Gerd-C. Weniger (Hrsg.) Höhlenkunst und Raum: Archäologische und architektonische Perspektiven – Cave art and space: Archaeological and architectural perspectives. Neanderthal Museum; Mettman, 2003: 74-90.
(2004) Maya von Czerniewicz, Tilman Lenssen-Erz & Jörg Linstädter: Preliminary investigations in the Djebel Uweinat region, Libyan Desert. Journal of African Archaeology, 2, 1, 2004: 81-96.
(2005a) Tilman Lenssen-Erz & Maya von Czerniewicz: Résultats préliminaires des recherches archéologiques dans lEnnedi. Revue Scientifique du Tchad 7 (2): 5-18.
(2005b) Tilman Lenssen-Erz & Ralf Vogelsang: Populating no-man's-land – rock art in northern Namibia. South African Archaeological Society Goodwin Series 9, December 2005, pp. 54-62.
(2006) Georges Sauvet, Robert Layton, Tilman Lenssen-Erz, Paul Taçon, André Wlodarczyk) La structure iconographique dun art rupestre est-elle une clef pour son interprétation? Zephyrus 59, pp. 97-110.
(2007a) Friederike Jesse, Birgit Keding, Nadja Pöllath, Marianne Bechhaus-Gerst & Tilman Lenssen-Erz: Cattle herding in the southern Libyan Desert. In: Bubenzer, O., Bolten, A. & Darius, F. (eds.) Atlas of Environmental Change and Human Adaptation in Arid Africa. Africa Praehistorica 21. Heinrich-Barth-Institut, Köln 2007, pp. 44-47.
(2007b) Birgit Keding, Tilman Lenssen-Erz & Andreas Pastoors: Pictures and Pots from Pastoralists – Investigations into the Prehistory of the Ennedi Highlands, NE Tchad. Sahara 18: 23-45.
(2009a) Tilman Lenssen-Erz & Jörg Linstädter: Resources, Use Potential and Basic Needs A Methodological Framework for Landscape Archaeology. In: Michael Bollig & Olaf Bubenzer (Hrsg./eds.) African Landscapes: Interdisciplinary Approaches. Springer, New York, 2009: 159-197.
(2009b) Georges Sauvet, Robert Layton, Tilman Lenssen-Erz, Paul Taçon & André Wlodarczyk: Thinking with animals in Upper Palaeolithic rock art. Cambridge Archaeological Journal 19, 3: 319-336.
(2010) Tilman Lenssen-Erz & Goodman Gwasira: Two hairline engravings in the Dome Gorge, Daureb, Namibia. South African Archaeological Bulletin 65 (192): 215-220.
(2010) with Goodman Gwasira. Two hairline engravings in the Dome Gorge, Daureb, Namibia. South African Archaeological Bulletin 65 (192): 215-220.
(2013) Friederike Jesse, Birgit Keding, Tilman Lenssen-Erz & Nadja Pöllath. "I Hope Your Cattle Are Well" – Archaeological Evidence for Early Cattle-centred Behaviour in the Eastern Sahara of Sudan and Chad. In: Michael Bollig, Michael Schnegg & Hans-Peter Wotzka (eds.) Pastoralism in Africa: Past, Present and Future. Berghahn, New York & Oxford: 66-103.
(2015a) Thomas Heyd & Tilman Lenssen-Erz. Art, Rock Art and Climate Change. In: Barbora Puta & Vaclav Soukup (eds.) The Genesis of Creativity and the Origin of the Human Mind. Karolinum Press; Prague: 260-271.
(2015b) Andreas Pastoors, Tilman Lenssen-Erz, Tsamkgao Ciqae, Ui Kxunta, Thui Thao, Robert Bégouën, Megan Biesele & Jean Clottes. Tracking in Caves – Experience based reading of Pleistocene human footprints in French caves. Cambridge Archaeological Journal, 2, 2015: 1-14; published online 6.5.2015. doi: 10.1017/S0959774315000050, http://journals.cambridge.org/repo_A96suOhuy.bgachttp://journals.cambridge.org/repo
(2016a) Pastoors, Andreas, Tilman Lenssen-Erz, Bernd Breuckmann, Tsamkxao Ciqae, Ui Kxunta, Dirk Riepe-Zapp, Thui Thao. Experience based reading of Pleistocene human footprints in Pech-Merle. Quaternary International, 430, Part A: 155-162. Online http://dx.doi.org/10.1016/j.quaint.2016.02.056
(2016b) Tilman Lenssen-Erz, Goodman Gwasira Stella Basinyi. Prähistorische Felsbilder im südlichen Afrika heute. In: Karl-Heinz Kohl, Richard Kuba, Hélène Ivanoff & Benedikt Burkard (eds.) Kunst der Vorzeit – Texte zu den Felsbildern der Sammlung Frobenius. Frobenius Institut; Frankfurt: 81-91.
(2016c) Oliver Vogels & Tilman Lenssen-Erz. Musical bows in southern African rock art: music-archaeological and ethnohistorical observations. In: Manuel Gutierrez & Emmanuelle Honoré (eds.) L'art rupestre d'Afrique: Actes du congrès – Paris le 15-16-17 janvier 2014. Centre Panthéon & musée du quai Branly; Nanterre: 217-231.
(2017a) Gilles Tosello, Geneviève Pinçon, Michel Barbaza, Carole Fritz, Diego Garate, Margaret W. Conkey, Jérôme Magail, Stéphane Petrognani, Tilman Lenssen-Erz, Olivia Rivero, Éric Robert, José Luis Sanchidrián Torti, George Sauvet. Art préhistorique et territoires. In: Carole Fritz (ed.) L'art de la Préhistoire. Citadelles & Mazenod; Paris: 403-459.
(2017b) Oliver Vogels & Tilman Lenssen-Erz. Beyond individual pleasure and rituality: social aspects of the musical bow in southern Africa's rock art. Rock Art Research 34(1), 2017, 9-24.
(2017c) Tilman Lenssen-Erz & Oliver Vogels. Eine Musiklektion vom Daureb (Brandberg): Musikbögen in der Felskunst Namibias und des südlichen Afrika. In: Nicole Rupp, Christina Beck, Gabriele Franke & Karl Peter Wendt (Hrsg./eds.) Winds of Change. Archaeological Contributions in Honour of Peter Breunig. Rudolf Habelt; Bonn: 61-72.
(2017d) Goodman Gwasira, Stella Basinyi & Tilman Lenssen-Erz. The Crossing: The invention of tradition among San descendants. Journal for Studies in Humanities and Social Sciences, 6(2): 146-167.
(2017e) Andreas Pastoors, Tilman Lenssen-Erz, Roberto Ontanón & Gerd-Christian Weniger. With the back to the art. Context of Pleistocene art. Quaternary International 430: 1-4.
(2018a) Lenssen-Erz, Tilman, Eymard Fäder & Friederike Jesse. Aus dem Diaschrank in die digitale Welt. Das African Archaeology Archive Cologne (AAArC). In: Jürgen Richter (Hrsg./eg.) 111 Jahre prähistorische Archäologie in Köln. Kölner Studien zur Prähistorischen Archäologie 9. Marie Leidorf; Rahden/Westf.: 330-337.
(2018b) Lenssen-Erz, Tilman, Oliver Vogels & Eymard Fäder. Die "Kölner Schule": Felsbildforschung am Kölner Institut für Ur- und Frühgeschichte. In: Jürgen Richter (Hrsg./eg.) 111 Jahre prähistorische Archäologie in Köln. Kölner Studien zur Prähistorischen Archäologie 9. Marie Leidorf; Rahden/Westf.: 318-329.
(2018c) Tilman Lenssen-Erz & Alma Nankela (2018) Einhundert Jahre "Weiße Dame". Heinrich Barth Kurier 1/2018: 4-9.
(2018d) Klaus Grote, Andreas Pastoors, Steven A. Binnie, Julia Blumenröther, Christine Hallmann, Dirk Hofmeister, Michael Hoppert, Jens Lehmann, Tilman Lenssen-Erz, Andreas Maier, Siegfried Siegesmund, Thomas Terberger, Thorsten Uthmeier. Engravings in the upper rock shelter of the Abri Allerberg (Lower Saxony) – Evaluation authenticity of possible Late Glacial or early Holocene rock art in northern Germany. In: Harald Floss & Andreas Pastoors (Hrsg,/eds.) Palaeolithic rock and cave art in Central Europe? Session 31 of the XIX International Rock Art Conference IFRAO 2015. Marie Leidorf; Rhaden/Westf.: 75-106.
(2018e) Lenssen-Erz, Tilman & Andreas Pastoors. Tracking in Caves – Episoden aus dem Leben eiszeitlicher Höhlenkünstler. Analyse menschlicher Fußabdrücke mit indigenem Wissen und Methoden westlicher Wissenschaften. In: Jürgen Richter (Hrsg./eg.) 111 Jahre prähistorische Archäologie in Köln. Kölner Studien zur Prähistorischen Archäologie 9. Marie Leidorf; Rahden/Westf.: 122-129.
(2018f) Julia Blumenröther, Gerhard Bosinski, Dieter Gebelein, Walter Irlinger, Tilman Lenssen-Erz, Andreas Maier, Stefan Niggemann, Andreas Pastoors, C. Sebastian Sommer, Leif Steguweit, Thorsten Uthmeier & Gerhard Winterstein (2018) The Mäanderhöhle – Palaeolithic Cave Art in Bavaria? In: Harald Floss & Andreas Pastoors (Hrsg,/eds.) Palaeolithic rock and cave art in Central Europe? Session 31 of the XIX International Rock Art Conference IFRAO 2015. Marie Leidorf; Rhaden/Westf.: 123-136.
(2018g) Tilman Lenssen-Erz, Andreas Pastoors, Tsamkgao Ciqae, Ui Kxunta, Thui Thao, Robert Bégouën, Megan Biesele & Jean Clottes (2018) Tracking in Caves: Reading Human Spoor in Ice Age Caves with San Hunters. Senri Ethnological Studies 99: 103-127.
Lenssen-Erz, Tilman & Alma Nankela (2018) Einhundert Jahre "Weiße Dame". Heinrich Barth Kurier 1/2018: 4-9.
Pastoors, Andreas & Tilman Lenssen-Erz (2019) Spätpleistozäne Kunst in Inden-Altdorf, Rheinland. In: Michael Baales & Clemens Pasda (Hrsg./eds.) „All der holden Hügel ist keiner mir fremd ...“ Festschrift zum 65. Geburtstag von Claus-Joachim Kind. Dr. Rudolf Habelt; Bonn: 381-398.
Fäder, Eymard, Friederike Jesse & Tilman Lenssen-Erz (2019) Learning through connecting: data management as a basis for meaningful use of legacy data - The African Archaeology Archive Cologne. Proceedings of the session n° III-3 (CA) of the XVIII° UISPP congress, Paris, June 2018 Session III-3 (CA). ISTE Open Science 3(1): 1-7.
Nankela, Alma & Tilman Lenssen-Erz (2019) Rock Art in Namibia. In: Claire Smith (ed.) Encyclopedia of Global Archaeology. https://www.springer.com/gp/book/9781441904652
Pastoors, Andreas & Tilman Lenssen-Erz (2019) Archaeology and Indigenous Knowledge: reading prehistoric human tracks. In: Claire Smith (ed.) Encyclopedia of Global Archaeology. https://www.springer.com/gp/book/9781441904652
Vogels, Oliver, Eymard Fäder & Tilman Lenssen-Erz (2020) A matter of diversity? Identifying past hunter-gatherer aggregation camps through data driven analyses of rock art sites. Quaternary International https://doi.org/10.1016/j.quaint.2020.05.057
Lenssen-Erz, Tilman, Eymard Fäder, Oliver Vogels & Brigitte Mathiak (2020) Scenic narratives of humans and animals in Namibian rock art – a methodological restart with data mining. In: Iain Davidson & April Nowell (eds.) Making Scenes: global perspectives on scenes in rock art. Berghahn; New York & Oxford: 209-240.
Lenssen-Erz, Tilman & Andreas Pastoors (2021) Reading Spoor - Epistemic Aspects of Indigenous Knowledge and its Implications for the Archaeology of Prehistoric Human Tracks. In: Andreas Pastoors & Tilman Lenssen-Erz (eds.) Reading Prehistoric Human Tracks – Methods & Material. Springer; Cham: 101-120.
Pastoors, Andreas & Tilman Lenssen-Erz (2021) Introduction. In: Andreas Pastoors & Tilman Lenssen-Erz (eds.) Reading Prehistoric Human Tracks – Methods & Material. Springer; Cham: 1-14.
Pastoors, Andreas, Tilman Lenssen-Erz, Tsamgao Ciqae, Ui Kxunta, Thui Thao, Robert Bégouën & Thorsten Uthmeier (2021) Episodes of Magdalenian Hunter-Gatherers in the Upper Gallery of Tuc d’Audoubert (Ariège, France) (2021). In: Andreas Pastoors & Tilman Lenssen-Erz (eds.) Reading Prehistoric Human Tracks – Methods & Material. Springer; Cham: 211-250.
Vogels, Oliver, Eymard Fäder & Tilman Lenssen-Erz (2021) A matter of diversity? Identifying past hunter-gatherer aggregation camps through data driven analyses of rock art sites. Quaternary International 572: 151-165.
MIT-HERAUSGEBERSCHAFT
(2002) Jennerstrasse 8 (eds.) Tides of the Desert – Gezeiten der Wüste. Contributions to the Archaeology and Environmental History of Africa in Honour of Rudolph Kuper Beiträge zur Archäologie und Umweltgeschichte Afrikas zu Ehren von Rudolph Kuper. Köln, Heinrich-Barth-Institut.
(2017) Andreas Pastoors, Tilman Lenssen-Erz, Roberto Ontanión, Gerd-Christian Weniger (eds.) Quaternary International 430, Part A.
Pastoors, Andreas & Tilman Lenssen-Erz (eds.) (2021) Reading Prehistoric Human Tracks – Methods & Material. Springer; Cham. Frei herunterladen hier: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-60406-6